ارتقاء کیفی نیروی کار با افزایش توجه به سلامت مردان



به گزارش ایسنا، مردان در اکثر جوامع علی‌رغم آنکه کمتر از زنان به پزشک مراجعه کرده و بیمار می‌شوند اما در آمار مرگ و میر خصوصا فوت براثر حوادث و بیماری‌های مختلف، بالاتر از زنان قرار می‌گیرند.

لزوم توجه به سلامت مردان در جامعه خصوصا با استفاده از روش‌های مختلف آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی، از ضرورت‌های مد نظر برنامه‌ریزان برای ارتقاء تولید و تسریع در رونق اقتصادی است.

مسئول واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز نیز تاکید دارد که سلامت مردان را موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور است.

هنگامه خضری با اشاره به اینکه اهمیت سلامت مردان باعث نامگذاری هفته‌ای با این عنوان در تقویم ایران شده است، گفت: نامگذاری هفته نخست اسفند در کشور ما، با هدف تاکید بر سلامت مردان کشورمان و حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت بوده است.

او ادامه داد: مردان نسبت به زنان در معرض فاکتورهای خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آنها بیشتر است؛ از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه می کنند و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می اندازند .

مسئول واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز خاطرنشان کرد: طبق بررسی های انجام شده پیرامون بار بیماری ها و آسیب در کشور در جنس مذکر برای همه سنین، تعداد سال های از دست رفته به علت مرگ زودرس و همچنین سال های سپری شده توام با ناتوانی، عواملی را به خود اختصاص داده است از جمله حوادث ترافیکی و بلایا و حوادث غیر مترقبه، بیماری های ایسکمیک قلب (آنژین صدری و سکته قلبی) و سرطان ها که متاسفانه مردان به سلامت خودشان توجه ندارند .

او گفت: فعالیت بدنی مناسب و ورزش به دو روش اثرات مفید و مثبت خود را در بدن اعمال می کند، از یک طرف سبب تقویت عضله قلب با ضربانی قوی تر، منظم تر و گنجایش بیشتر که در نتیجه موجب ادامه حیات و زندگی می شود، از طرفی دیگر ورزش مناسب با تقویت سایر عضلات بدن و با گشاد شدن عروق و افزایش جریان خون و تعداد ضربان قلب، مانع از تنگی عروق در اثر رسوب مواد چربی در داخل رگ ها (آترواسکلروز) می شود، بنابراین اثرات مفید ورزش بر قلب و عروق یک موضوع ثابت شده است .

خضری گفت: برای حفظ سلامت خود و جامعه، با داشتن زندگی همراه با فعالیت بدنی بیشتر و تشویق و ترویج آن در جامعه مسوولیم و در دسترس ترین و راحت ترین راه برای فعالیت بدنی مؤثر، پیاده روی است؛ می توان به هر بهانه ای زمینه را برای پرداختن به این کار مانند رفتن به خرید، رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی، پیاده شدن یکی دو ایستگاه قبل از رسیدن به مقصد و مواردی از این دست را برای خود فراهم آوریم .

کارشناس میانسالان مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز نیز گفت: در صورت داشتن تحرک بدنی کافی و اجتناب از دیگر عوامل خطرساز مانند مصرف دخانیات، به ویژه قلیان که ضرر آن بیشتر از سیگار است و همچنین اجتناب از غذاهای پرچرب و فست فود به طور حتم تا حد زیادی از بیماری های غیرواگیر در امان هستیم، بنابراین نهادینه کردن ورزش در ادارات و ارگان های دولتی از اهمیت بسزایی برخودار است .

فاطمه فرجی اضافه کرد: بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت، ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط برای دست کم پنج بار در هفته، یعنی حدود ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط  و یا ۲۵ دقیقه ورزش شدید، دست کم سه بار در هفته یعنی ۷۵ دقیقه با شدت زیاد یا شدید برای بزرگسالان توصیه می شود، البته هرچه میزان فعالیت بیشتر باشد، اثرات مفید ورزش بر قلب و عروق بیشتر خواهد بود .

این کارشناس سلامت یادآور شد: اگر فرد در حین فعالیت دچار تنگی نفس زیاد، تپش قلب، سرگیجه و تهوع، احساس ناراحتی و درد قفسه سینه شود و یا بعد از انجام فعالیت بدنی دچار خستگی مفرط مانند از پا افتادن شود، باید فعالیت خود را قطع و استراحت کند، در صورتی که این علایم بیش از ۲۰ دقیقه طول بکشد یا به طور نامنظم رخ دهد به پزشک متخصص قلب مراجعه کند .

فرجی اضافه کرد: هر گونه فعالیت باید به صورت تدریجی آغازشود، شروع فعالیت بین پنج تا 10 دقیقه در روز مناسب است که به تدریج و بدون تعجیل به زمان مطلوب، حدود30 دقیقه روزانه قابل افزایش است.

این کارشناس سلامت گفت: فعالیت های بدنی به صورت منظم انجام شود، این کار اثر بخشی آن را در بهره مندی از فواید مربوطه  به مراتب افزایش می دهد، با افزایش سن، مصرف انرژی پایه کاهش می یابد و به ازای هر ۱۰ سال افزایش سن در بزرگسالی، میزان مصرف انرژی پایه حدود دو تا سه درصد کاهش می یابد که به دلیل از دست دادن توده عضلانی بدن و افزایش بافت چربی است، این تغییرات در ترکیب بدن را می توان با ورزش کاهش داد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *